Przejdź do treści

Świat małych odkrywców w Gminie Zduny!

FE Tablice 80x40 programy regionalne woj. lodzkie.ai 2

Wójt Gmin Zduny

informuje o otrzymaniu dofinansowania na projekt pn.

?Świat małych odkrywców w Gminie Zduny!?

współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus

w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027

Celem głównym projektu jest:

Celem projektu jest poprawa jakości edukacji przedszkolnej w Oddziale Wychowania

Przedszkolnego przy Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Bąkowie Górnym (OWP) dla którego organem prowadzącym jest Gmina Zduny, oraz poprawa dostępu i zwiększenie szans aktywnego uczestnictwa dzieci w wieku przedszkolnym 40 os (15K i 25M) w wysokiej jakości edukacji przedszkolnej w OWP w Bąkowie Górnym w Gminie Zduny w okresie 01.03.2024-30.06.2025 poprzez dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi w tym z niepeł. tj. doposażenie OWP w niezbędny sprzęt i pomoce dydak., rozszerzenie oferty OWP
o organizację i prowadzenie dodatkowych zajęć wspierających na rzecz zwiększenia szans edukacyjnych dzieci w zakresie wyrównywania stwierdzonych deficytów, a także rozwijanie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych u 40 dzieci (15K i 25M) z OWP
w Bąkowie Górnym oraz nabycie kwalifikacji i kompetencji zawod. przez 6 K n-li pracujących w OWP poprzez udział w szkoleniach i kursach.

Działania w projekcie:

Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację działań wynikających z diagnozy OWP:

  1. Adaptacja – Zadanie obejmuje zakup i montaż drzwi 2,30x 3,40m na holu przedszkolnym dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zamontowanie oświetlenia led. Konieczność montażu drzwi dotyczy także poprawy bezpieczeństwa dzieci przez narażeniem na stres związany ze starszymi uczniami szkoły podstawowej. Chcemy, aby dzieci szczególnie 3 latki które po raz pierwszy przychodzą do OWP czuły się bezpiecznie. Drzwi pozwolą na zabezpieczenie przeciwpożarowe części przedszkola oraz oddzielą 3 sale przedszkolne
    i łazienkę od pozostałej części budynku. Działania dot. edukacji włączającej dotyczą przede wszystkim grup, które najbardziej potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na uczniach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych. Przedsięwzięcia stosują zasady projektowania uniwersalnego w nauczaniu (ULD ? universal learning design).

 

  1. Wyposażenie sal przedszkolnych – Uzasadnieniem jest konieczność rozwinięcia bazy dydaktycznej OWP w celu efektywniejszego rozwijania u dzieci kompetencji społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych i przekrojowych. Przyczyni się do możliwie jak największej indywidualizacji nauczania prowadzącego do rozwoju w OWP edukacji włączającej. Wyposażenie i zakupiony sprzęt będzie dostosowany do potrzeb użytkowników, w tym wynikających ze specjalnych potrzeb i niepełnosprawności. Będzie zgodny z zasadą uniwersalnego projektowania.

 

 

  1. Wyposażenie placu zabaw ? W ramach projektu zaplanowano doposażenie istniejącego
    placu zabaw w urządzenia dostosowane do potrzeb dzieci ze SPE w tym z niepełnosprawnościami, w celu efektywniejszego rozwijania u dzieci umiejętności podstawowych i przekrojowych, a także rozwój motoryki dużej.

 

  1. Wyposażenie OWP w Bąkowie Górnym w pomoce dydaktyczne do zajęć ? W ramach projektu konieczne jest rozwinięcie bazy dydaktycznej OWP w celu efektywniejszego rozwijania u dzieci kompetencji kluczowych, społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych i przekrojowych. Przyczyni się do możliwie jak największej indywidualizacji nauczania prowadzącego do rozwoju w OWP w Bąkowie Górnym edukacji włączającej.

W ramach projektu zaplanowano zakup:

  1. Zakup pomocy dydaktycznych do zajęć z robotyki
  2. Zakup pomocy dydaktycznych do zajęć proekologicznych.
  3. Zakup pomocy dydaktycznych do zajęć kreatywnych.
  4. Zakup pomocy dydaktycznych do zajęć specjalistycznych Tomatis.

 

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych – zajęcia z kodowania – Działania te będą polegały na realizacji zajęć zgodnie z programem, a w przypadku dzieci z SPE – zgodnie ze wskazaniami bądź zaleceniami wynikającymi z opinii/orzeczeń i/lub przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 24 osoby- 3 gr. po 8 osób w wymiarze po 20h/grupę w ramach okresu realizacji (IX2024-VI2025). Łącznie 60 h w ramach zadania.

 

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych- zajęcia proekologiczne – Działania te będą polegały na real. zajęć proekologicznych. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 30 osób (15K;15M)- 3 gr. zajęcia odbywać się będą w 10 osobowych grupach w wymiarze po 20 h/na grupę. Łącznie 60 h w ramach zadania. Stosowane metody: metoda oglądowa, metoda słowna: pogadanka, dyskusja, metoda praktyczna (badawcza). Efekty zajęć: dziecko potrafi podejmować działania proekologiczne. Częstotliwość prowadzenia zajęć: 1-2 razy w tygodniu każda z grup.

 

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych- zajęcia kreatywne – Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 24 osoby- 3 grupy po 8 osób w wymiarze po 40h/grupę w ramach okresu realizacji (IX2024-VI2025). Łącznie 120 h w ramach zadania. Zakres tematyczny zajęć: Ćwiczenia logicznego myślenia, ćwiczenia w stosowaniu różnych technik plastycznych, dobieranie odpowiednich przyborów
    i materiałów, modelowanie w glinie, z mas plastycznych, z masy solnej, ćwiczenia w łączeniu różnych materiałów, słuchanie muzyki, aktywności muzyczno-ruchowe, taneczno-wokalnej, wartości muzyki ludowej, artystycznej i popularnej, lepienie z materiałów plastycznych, kolorowanie i malowanie prac, pakowanie.

 

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu zajęć specjalistycznych ? logopedia – Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 12 osób (6K;6M)- zajęcia odbywać się będą w 4 osobowych grupach w wymiarze po 20h/grupę. Łącznie 60 h w ramach zadania. Zakres tematyczny zajęć: wykrywanie i usuwanie wad wymowy, kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń, stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy, doskonalenie mowy już ukształtowanej, wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń. Stosowane metody: zadaniowo-naśladowcza, gry i zabawy ruchowe.

 

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu zajęć specjalistycznych- gimnastyka korekcyjna –
    Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 16 osób (8K;8M)- zajęcia odbywać się będą w 8 osobowych grupach w wymiarze po 20h/na grupę. Łącznie 40 h w ramach zadania. Zakres tematyczny zajęć: m.in. nauka przyjmowania prawidłowej postawy ciała w formie ścisłej i zabawowej, zapoznanie się z nazewnictwem
    i istotą pozycji wyjściowych do ćwiczeń, ćwiczenia rozciągające i zwiększające ruchomość
    w stawach barkowych, biodrowych kończyn dolnych. Stosowane metody: zadaniowo-naśladowcza, gry i zabawy ruchowe, technika jogi.

 

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu zajęć specjalistycznych- integracja sensoryczna – Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 4 osób (2K;2M)-zajęcia odbywać się będą w 1 grupie w wymiarze 20h/na grupę. Łącznie 20 h w ramach zadania. Zakres tematyczny zajęć: ocena stopnia rozwoju procesów sensomotorycznych, pokonywanie trudności edukacyjnych poprzez stymulowanie układu nerwowego i innych układów, normalizacja przetwarzania bodźców wejściowych i rejestracji prowadzących do powstawania bardziej złożonych reakcji adaptacyjnych poprzez stymulację bazowych systemów sensorycznych, zwiększenie sprawności motorycznej. Stosowane metody: metody nauczania pojedynczych ćwiczeń ruchowych, metody nauczania ćwiczeń ruchowych w zależności od charakteru i rodzaju postrzegania zmysłowego.

 

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu zajęć specjalistycznych- TUS – Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 12 osób (6K;6M)- zajęcia odbywać się będą w 4 osobowych grupach w wymiarze po 20h/na grupę.

Łącznie 60 h w ramach zadania. Zakres tematyczny zajęć: m.in. rozwijanie umiejętności
rozumienia emocji u innych osób, rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi,
rozwijanie umiejętności przyjmowania krytyki ze strony innych osób. Stosowane metody: metody aktywizujące (angażujące dziecko w działaniu), metody słowne (rozmowa kierowana), metoda oglądowa.

 

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu zajęć specjalistycznych- Biofeedback – Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzymają 4 osób (2K;2M)-zajęcia odbywać się będą indywidualnie w wymiarze po 15h/osobę. Łącznie 60 h w ramach zadania. Zakres tematyczny zajęć: EG Biofeedback to innowacyjna, skuteczna metoda z obszaru neuroterapii wpływająca na zwiększenie skuteczności funkcjonowania
    naszego mózgu. Jest metodą bezinwazyjną, zaliczaną do metod opartych na modelu warunkowania klasycznego. Efekty zajęć: zwiększenie koncentracji i uwagi, zmniejszenie poziomu stresu i lęku, poprawę samooceny, zwiększenie swoich możliwości intelektualnych.

 

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu zajęć specjalistycznych- Tomatis” – Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN
    z dnia 09 sierpnia 2017 r. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 1osoba (1M)-zajęcia odbywać się będą indywidualnie w wymiarze po 20h/osobę. Łącznie 20 h w ramach zadania.

Zakres tematyczny zajęć: metoda A.Tomatisa to innowacyjna, skuteczna metoda z obszaru

neuroterapii wpływająca na zwiększenie skuteczności funkcjonowania naszego mózgu. Jest metodą bezinwazyjną, zaliczaną do metod opartych na modelu warunkowania klasycznego.

 

  1. Kurs Bum Bum Rurki w edukacji, wychowaniu i terapii dziecka w wieku przedszkolnym – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem „Kurs Bum Bum Rurki w edukacji, wychowaniu i terapii dziecka w wieku przedszkolnym” dla 6 n-li,
    10 h na osobę. Łącznie 60 osobogodzin. Plan szkolenia: zapoznanie się z nową metodą kształcenia, poznanie kilku układów chorograficznych do wykorzystania na zajęciach
    z dziećmi przy użyciu bum bum rurek, uwzględnienie potrzeb osób ze SPE w tym z niepełnosprawnością. W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi przeprowadzić zajęcia
    z dziećmi w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem układów choreograficznych przy użyciu bum bum rurek.

 

  1. Szkolenie z edukacyjnego wykorzystania Musiconu – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem Szkolenie z edukacyjnego wykorzystania musiconu dla 3 n-li, 8 h na osobę. Łącznie 24 osobogodzin. Plan szkolenia m.in.: praca z musiconem w placówce, wykorzystywanie musiconu w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zabawy za pomocą musiconu. W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: będzie potrafił
    wykorzystywać musicon w trakcie zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym, będzie potrafić prowadzić zajęcia rytmiczne, muzyczne przy użyciu musiconu.

 

  1. Szkolenie Biofeedback I i II stopień – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem metoda Biofeedback (I i II stopień) dla 1 n-la, Łącznie I i II stopień 86 godzin. Plan szkolenia m.in.: techniczne aspekty technologii EEG-Biofeedback, zasady planowania cyklów treningowych EEG-Biofeedback. W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: będzie potrafił w przeprowadzić terapię metodą Biofeedback m.in wykonać zapis z wykorzystaniem czujników fizjologicznych takich jak: BVP, S.C., Resp, EMG, wykonać zapis EEG
    w montażu dwukanałowym, właściwie interpretować wyniki miniQEEG, analizować wyniki diagnozy reakcji na stres, zaplanować protokół biofeedbacku fizjologicznego.

 

  1. Szkolenie z zakresu metody Tomatisa – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem metodą Tomatisa I i II stopień dla 1 n-la, 80 h łącznie w ramach I i II stopnia (10 dni szkolenia). Plan szkolenia m.in.: zapoznanie się z metodą A. Tomatisa, zastosowanie terapii w praktyce, prowadzenie terapii z dzieckiem z SPE w tym z niepełnosprawnością. W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi prowadzić terapii z zastosowaniem sprzętu Uwaga Słuchowa PRO, korzystając z pakietu gotowych programów terapeutycznych oraz indywidualnie dobierając terapię do pacjenta.

 

  1. Szkolenie Terapia NeuroTaktylna poziom I i II – W ramach pr. zaplanowano Szkolenie Terapia NeuroTaktylna poziom I i II dla 1 n-l, 42 h łącznie poziom I i II. Łącznie 5 dni szkolenia. Plan szkolenia m.in.: założenia Terapii Taktylnej wg dr S. Masgutowej, skóra, jej rozwój, budowa i funkcje, unerwienie skóry, receptory, dermatomy, dotyk i jego znaczenie dla rozwoju, skóra i propriocepcja, neurofizjologiczne podstawy rozwoju zmysłu dotyku, diagnoza i zasady pracy w Terapii Taktylnej, kroki Terapii Taktylnej, techniki pracy z receptorami ręki i stopy, motoryka duża i schematy odruchów ? testowanie i techniki pracy.

W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi wykorzystać stymulacje układu hormonalnego oraz procesów dojrzewania różnych struktur organizmu i jego funkcjonowania w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością.

 

  1. Kurs trener TUS I i II stopień – realizacja szkolenia wynika z diagnozy potrzeb i jest niezbędna do osiągnięcia zakładanych wskaźników w projekcie. W ramach pr. zaplanowano szkolenie trener TUS I i II stopień dla 1 nauczyciela . Liczba godzin 9 na uczestnika.

Celem jest wyposażenie uczestników w praktyczną wiedzę o problemach dzieci i młodzieży w kontekście najnowszych osiągnięć współczesnej psychoprofilaktyki i psychoterapii.

Program kursu: m.in. główne założenia Treningu Umiejętności Społecznych TUS, metodyka

prowadzenia treningu, zasady, cele i efekty TUS, grupy odbiorców: z kim pracować, po co i

dlaczego? TUS dla osób ze spektrum autyzmu; TUS dla dzieci i młodzieży niedostosowanych

społecznie; TUS z dziećmi i młodzieżą z zachowaniami problemowymi, obserwacja kompetencji komunikacyjnych i społecznych dziecka, dokumentacja zajęć, komunikacja z grupą uczestników, praca z emocjami, metody planowania przebiegu zajęć grupowych. Efekty uczenia się: poszerzenie własnych perspektyw zawodowych i odnalezienie się na rynku

pracy m.in. w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, umiejętność pracy w grupie, potrafi

przeprowadzić trening umiejętności społecznych.

 

  1. Szkolenie dla nauczycieli z zakresu zapobiegania dyskryminacji – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu zapobiegania dyskryminacji i przemocy motywowanych uprzedzeniami dla 6 n-li, 16 h na osobę (1grupa) Łącznie 96 osobogodzin

Plan szkolenia:

-terminologia dotyczącą dyskryminacji i mowy nienawiści

-zasady i metody edukacji o prawach człowieka związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji i mowie nienawiści w szkole

-wykorzystywanie dostępnych materiałów dydaktycznych związanych z ww. problematyką

-przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacji antydyskryminacyjnej w szkole

-cyberprzemoc ? czym jest, jakie są jej rodzaje i skala zjawiska

-zjawisko hejtu i mowy nienawiści, jako szczególne formy cyberprzemocy dotykające
młodzież

-czy można nie stać się ofiarą cyberprzemocy? jak to zrobić?

-cyberprzemoc a polskie prawo

-rola szkoły i rodziny w zapobieganiu i przeciwdziałaniu cyberprzemocy ? profilaktyka
i interwencja.

W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:

-definiuje czym jest dyskryminacja, cyberprzemoc i mowa nienawiści

-wyszukuje materiały w internecie pomocne w profilaktyce tych zjawisk

-przygotowuje zajęcia (lekcje) poświęcone profilaktyce tych zjawisk

-interweniuje w sytuacjach, kiedy jest świadkiem dyskryminacji, (cyber)przemocy i mowy nienawiści.

 

  1. Szkolenie dla nauczycieli z zakresu „Dyscyplina bez nakazów” – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem „Dyscyplina bez nakazów” dla 6 n-li, 16 h na osobę (1grupa) Łącznie 96 osobogodzin .Plan szkolenia: omówienie poszczególnych narzędzi do wychowywania dzieci przez zabawę. W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi zorganizować zabawy, polecenia za pomocą metod, które pozwolą wyłączyć dyscyplinę,
    a przynoszące zamierzony efekt.

 

  1. Szkolenie edukacja włączająca w przedszkolu – z diagnozy potrzeb i jest niezbędna do osiągnięcia zakładanych wskaźników w projekcie. W ramach pr. zaplanowano szkolenie
    z zakresu edukacji włączającej dla 6 n-li, 16 h na osobę (1grupa). Łącznie 96 osobogodzin.

Plan szkolenia m.in.: Edukacja integracyjna – Edukacja włączająca, Kształcenie specjalne ?

indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Zadania szkoły, Zadania nauczyciela.
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi zastosować edukację włączającą wśród swojej grupy, potrafi dostosować program zajęć do indywidualnych potrzeb dzieci.

 

Rezultaty w projekcie (wskaźniki produktu i rezultatu):

  1. Liczba dzieci objętych dodatkowymi zajęciami w edukacji przedszkolnej

Wartość docelowa ogółem: 40 (15- k; 25-m)

  1. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem

Wartość docelowa ogółem: 6 (6 ? k)

  1. Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami

Wartość docelowa ogółem: 1

  1. Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem

Wartość docelowa ogółem: 1

  1. Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem

Wartość docelowa ogółem: 15 (8-k; 7-m)

  1. Liczba ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
    w zakresie edukacji włączającej

Wartość docelowa ogółem: 1

  1. Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością

Wartość docelowa ogółem: 1

  1. Liczba wyposażonych pomieszczeń

Wartość docelowa ogółem: 4

  1. Liczba wyposażonych placów zabaw

Wartość docelowa ogółem: 1

  1. Liczba dostosowanych pomieszczeń

Wartość docelowa ogółem: 1

  1. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu

Wartość docelowa ogółem: 6 (6-k)

  1. Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie

Wartość docelowa ogółem: 1 (1-m)

 

 

Dofinansowanie projektu z UE: 723 063,87 zł                                                                                                                

Całkowita wartość projektu : 850 663,38 zł

informuje o otrzymaniu dofinansowania na projekt

Harmonogramy wparcia i szkoleń projektu znajduje się na stronie www szkoły pod linkiem

logotypy lodzkie od lutego 2025