
Wójt Gmin Zduny
informuje o otrzymaniu dofinansowania na projekt pn.
?Zakątek inspirujących aktywności dla przedszkolaków z Gminy Zduny!?
współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027
Celem głównym projektu jest:
Celem projektu jest poprawa jakości edukacji przedszkolnej w Oddziale Wychowania Przedszkolnego przy Szkole Podstawowej im. Pierwszego Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego w Nowych Zdunach (OWP) dla którego organem prowadzącym jest Gmina Zduny, oraz poprawa dostępu i zwiększenie szans aktywnego uczestnictwa dzieci w wieku przedszkolnym 100 os (50K i 50M) w wysokiej jakości edukacji przedszkolnej w OWP
w Nowych Zdunach w Gminie Zduny w okresie 01.03.2024-30.06.2025 poprzez dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym z niepeł. tj. doposażenie OWP w niezbędny sprzęt i pomoce dydak., rozszerzenie oferty OWP o organizację i prowadzenie dodatkowych zajęć wspierających na rzecz zwiększenia szans edukacyjnych dzieci w zakresie wyrównywania stwierdzonych deficytów, a także rozwijanie kompetencji kluczowych
i umiejętności uniwersalnych u 100 dzieci (50K i 50M) z OWP w Nowych Zdunach oraz nabycie kwalifikacji i kompetencji zawod. przez 13 K n-li pracujących w OWP poprzez udział w szkoleniach i kursach.
Działania w projekcie:
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację działań wynikających z diagnozy OWP:
- Adaptacja – Działania dot. edukacji włączającej dotyczą przede wszystkim grup, które najbardziej potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na uczniach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych. Przedsięwzięcia stosują zasady projektowania uniwersalnego w nauczaniu (ULD ? universal learning design).
- Wyposażenie sal przedszkolnych – Uzasadnieniem jest konieczność rozwinięcia bazy
dydaktycznej OWP w celu efektywniejszego rozwijania u dzieci kompetencji społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych i przekrojowych. Przyczyni się do możliwie jak największej indywidualizacji nauczania prowadzącego do rozwoju w OWP edukacji
włączającej. Wyposażenie i zakupiony sprzęt będzie dostosowany do potrzeb użytkowników, w tym wynikających ze specjalnych potrzeb i niepełnosprawności. Będzie zgodny z zasadą uniwersalnego projektowania.
- Wyposażenie placu zabaw ? W ramach projektu zaplanowano doposażenie istniejącego
placu zabaw w urządzenia dostosowane do potrzeb dzieci ze SPE w tym z niepełnosprawnościami, w celu efektywniejszego rozwijania u dzieci umiejętności podstawowych i przekrojowych, a także rozwój motoryki dużej.
- Zakup pomocy dydaktycznych do zajęć ? W ramach projektu zakupiono pomoce dydaktyczne w celu efektywniejszego rozwijania u dzieci kompetencji kluczowych, społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych i przekrojowych. Przyczyni się do możliwie jak największej indywidualizacji nauczania prowadzącego do rozwoju w OWP w Nowych Zdunach edukacji włączającej.
- Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych – zajęcia z kodowania – Działania te będą polegały na realizacji zajęć zgodnie z programem, a w przypadku dzieci z SPE – zgodnie ze wskazaniami bądź zaleceniami wynikającymi z opinii/orzeczeń i/lub przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 16 osób (8K;8M)-2 gr. po 8 osób w wymiarze po 30h/grupę w ramach okresu realizacji (IX2024-VI2025).
Łącznie 60 h w ramach zadania
- Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych- zajęcia proekologiczne – Działania te będą polegały na real. zajęć proekologicznych. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 24 osób (12K;12M)-3 gr. zajęcia odbywać się będą w 8 osobowych grupach w wymiarze po 30 h/na grupę. Łącznie 90 h w ramach zadania. Stosowane metody: metoda oglądowa, metoda słowna: pogadanka, dyskusja, metoda praktyczna (badawcza). Efekty zajęć: dziecko potrafi podejmować działania proekologiczne. Częstotliwość prowadzenia zajęć: 1-2 razy w tygodniu każda z grup.
- Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych- zajęcia kreatywne – Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 40 osób (20K 20M)-5 grupy po 8 osób w wymiarze po 30h/grupę w ramach okresu realizacji (IX2024-VI2025). Łącznie 150 h w ramach zadania. Zakres tematyczny zajęć: Ćwiczenia logicznego myślenia, ćwiczenia w stosowaniu różnych technik plastycznych, dobieranie odpowiednich przyborów i materiałów, modelowanie w glinie, z mas plastycznych, z masy solnej, ćwiczenia w łączeniu różnych materiałów, słuchanie muzyki, aktywności muzyczno-ruchowe, taneczno-wokalnej, wartości muzyki ludowej, artystycznej i popularnej, lepienie z materiałów plastycznych, kolorowanie i malowanie prac, pakowanie.
- Wsparcie przedszkolaków z zakresu zajęć specjalistycznych ? rytmika – Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 16 osób (9K;7M)-2 grupy po 8 osób w wymiarze po 30h/grupę. Łącznie 60 h w ramach zadania.
Zakres tematyczny zajęć: Marsze, biegi i podskoki w takt muzyki, ćwiczenia w reagowaniu na frazy za pomocą gestów i ruchów, ćwiczenia w zwiększaniu i zmniejszaniu wartości
rytmicznych tworzących tematy rytmiczne /augmentacja i dyminuacja/, ćwiczenia ruchowej
realizacji tematów rytmicznych o zmiennych metrach, ćwiczenia oddechowe /odprężające/, ćwiczenia dysocjacyjne/uniezależniające ruchy/, ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne /przemiennie – uspokojenie i odprężenie po aktywizacji ruchu/, ćwiczenia słuchowe /np. reagowanie ruchem na wysokość i przebieg frazy.
- Wsparcie przedszkolaków z zakresu zajęć specjalistycznych- gimnastyka korekcyjna –
Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 20 osób (10K;10M)-4 gr. zajęcia odbywać się będą w 5 osobowych grupach w wymiarze po 20h/na grupę. Łącznie 80 h w ramach zadania. Zakres tematyczny zajęć: m.in. nauka przyjmowania prawidłowej postawy ciała w formie ścisłej i zabawowej, zapoznanie się z nazewnictwem
i istotą pozycji wyjściowych do ćwiczeń, ćwiczenia rozciągające i zwiększające ruchomość
w stawach barkowych, biodrowych kończyn dolnych. Stosowane metody: zadaniowo-naśladowcza, gry i zabawy ruchowe, technika jogi.
- Kurs instruktora tańca dla dzieci, trener animacji tanecznych – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem „Kurs instruktora tańca dla dzieci, trener animacji tanecznych” dla 3 n-li, 10 h na osobę. Łącznie 30 osobogodzin Plan szkolenia: zapoznanie się z nową metodą kształcenia, poznanie kilku układów chorograficznych do wykorzystania na zajęciach z dziećmi, uwzględnienie potrzeb osób ze SPE w tym z niepełnosprawnością.
- Kurs Bum Bum Rurki w edukacji, wychowaniu i terapii dziecka w wieku przedszkolnym – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem „Kurs Bum Bum Rurki w edukacji, wychowaniu i terapii dziecka w wieku przedszkolnym” dla 6 n-li, 10 h na osobę. Łącznie 60 osobogodzin. Plan szkolenia: zapoznanie się z nową metodą kształcenia, poznanie kilku układów chorograficznych do wykorzystania na zajęciach z dziećmi przy użyciu bum bum rurek, uwzględnienie potrzeb osób ze SPE w tym z niepełnosprawnością.
- Kurs „Zatańcz ze mną w przedszkolu” – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem Kurs „Zatańcz ze mną w przedszkolu” dla 2 n-li, 10 h na osobę. Łącznie 20 osobogodzin. Plan szkolenia: zapoznanie się z nową metodą kształcenia w zajęciach ruchowych, poznanie kilku układów chorograficznych do wykorzystania na zajęciach z dziećmi , uwzględnienie potrzeb osób ze SPE w tym z niepełnosprawnością. W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi przeprowadzić zajęcia ruchowe z dziećmi w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem układów choreograficznych i tanecznych. Nauczyciele uzyskają kompetencje w oparciu o 4 etapy nabywania kompetencji z zakresu szkolenia. Otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu.
- Kurs „Formy i metody aktywności ruchowej w przedszkolu” – Potrzeba realizacji szkolenia wynika z diagnozy potrzeb i jest niezbędna do osiągnięcia zakładanych wskaźników
w projekcie. W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem Kurs „Formy
i metody aktywności ruchowej w przedszkolu” dla 3 n-li, 10 h na osobę. Łącznie 30 osobogodzin. Plan szkolenia m.in.: metody zajęć ruchowych, warunki organizacji zajęć ruchowych, planowanie zajęć ruchowych oraz wydarzenia sportowe w przedszkolu, rozmowa z nauczycielami wychowania fizycznego.
- Kurs „Gry i zabawy integracyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym” – z diagnozy potrzeb i jest niezbędna do osiągnięcia zakładanych wskaźników w projekcie. W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem Kurs „Gry i zabawy integracyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym” dla 1 n-la, 10 h na osobę. Łącznie 10 osobogodzin. Plan szkolenia m.in.: metody gier i zabaw ruchowych, warunki organizacji zajęć i zabaw, planowanie gier i zabaw integracyjnych w trakcie podstawy programowej. W efekcie udziału
w szkoleniu uczestnik: uporządkuje wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć w formie gier i zabaw integracyjnych w przedszkolu, nazwie i rozróżni rodzaje zabaw i ćwiczeń ruchowych, dowie się, jak nauczyć dzieci form zabaw integracyjnych.
- Kurs Animator zajęć sportowo ? rekreacyjnych – W ramach pr. zaplanowano szkolenie
z zakresu pracy z dzieckiem Kurs Animator zajęć sportowo ? rekreacyjnych dla 4 n-li, 40 h na osobę. Łącznie 160 osobogodzin. Plan szkolenia m.in.: metodyka animacji sportowo – rekreacyjnej, biomedyczne postawy rozwoju i wychowania w sporcie, pedagogika sportu,
pedagogika czasu wolnej, uwzględnienie potrzeb osób z SPE w tym z niepełnosprawnościami. W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: uporządkuje wiedzę z zakresu metodyki
prowadzenia zajęć ruchowych z dziećmi w wieku przedszkolnym, pozna predyspozycje
dzieci.
- Szkolenie z edukacyjnego wykorzystania Musiconu – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem Szkolenie z edukacyjnego wykorzystania musiconu dla 4 n-li, 8 h na osobę. Łącznie 32 osobogodzin. Plan szkolenia m.in.: praca z musiconem w placówce, wykorzystywanie musiconu w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zabawy za pomocą musiconu. W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: będzie potrafił
wykorzystywać musicon w trakcie zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym, będzie potrafić prowadzić zajęcia rytmiczne, muzyczne przy użyciu musiconu.
- Szkolenie kodowanie i programowanie w przedszkolu – W ramach pr. zaplanowano „Szkolenie kodowanie i programowanie w przedszkolu” dla 2 n-li, 5 h na osobę. Łącznie 10 osobogodzin. Plan szkolenia m.in.: gry i zabawy kształtujące logiczne myślenie, czyli wprowadzenie do kodowania, ?Warunek? ? zabawy matematyczne, Układ współrzędnych ?rozkodowywanie i wysłuchiwanie instrukcji, ?Kolorowe kodowanie? z użyciem łatwo dostępnych produktów, ?System znaków? ? przekładanie jednego na drugi, Programowanie, czyli wydawanie złożonych poleceń W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi przeprowadzić zajęcia przy użyciu metody kodowania i programowania, a także wykorzystuje je na zajęciach matematycznych.
- Kurs jak kreatywnie uczyć dzieci jogi – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem „Kurs jak kreatywnie uczyć dzieci jogi”dla 1 n-l, 13 h na osobę. Łącznie 13 osobogodzin. Plan szkolenia m.in.: zapoznanie się z twórczymi sposobami uczenia asan, relaksacji, medytacji, gier i zabaw z uwzględnieniem potrzeb osób z SPE w tym z niepełnosprawnościami. W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi przeprowadzić zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem metody jogi.
- Szkolenie „Joga i uważność dzieci” – W ramach pr. zaplanowano Szkolenie „Joga
i uważność dzieci”” dla 1 n-l, 8 h na osobę. Łącznie 8 osobogodzin. Plan szkolenia m.in.: podstawy prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metody jogi w formie gier i zabaw, wykorzystanie metody jogi w nauce i koncentracji uwagi, wykorzystywanie elementów jogi na zajęciach specjalistycznych w tym na gimnastyce korekcyjnej. W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi przeprowadzić zajęcia specjalistyczne gimnastyki korekcyjnej dla dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem metody jogi.
- Kurs LOGORYTMIKA ? ruch słuch słowo – W ramach pr. zaplanowano Kurs LOGORYTMIKA ? ruch słuch słowo dla 3 n-l, 10 h na osobę. Łącznie 30 osobogodzin
Plan szkolenia m.in.: zabawy i ćwiczenia wielosekwencyjne: rozwijające mowę
i komunikację, stymulujące rozwój uwagi słuchowej i wzrokowej, poprzez szybkie reakcje na bodziec, kształtujące poczucie rytmu, rozwijające czucie ciała w przestrzeni, doskonalące koordynację słuchowo ? ruchową, rozwijające motorykę dużą i małą, usprawniające planowanie ruchu, zawierające rozgrzewki artykulacyjne, uczące słuchania, zapamiętywania
i rozumienia W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi przeprowadzić zajęcia z rytmiki z wykorzystaniem elementów logopedii, potrafi zastosować rozwiązania w formie zabaw
i gier w trakcie zajęć.
- Szkolenie dla nauczycieli z zakresu zapobiegania dyskryminacji – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu zapobiegania dyskryminacji i przemocy motywowanych uprzedzeniami dla 13 n-li, 16 h na osobę (1grupa) Łącznie 208 osobogodzin
Plan szkolenia:
-terminologia dotyczącą dyskryminacji i mowy nienawiści
-zasady i metody edukacji o prawach człowieka związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji i mowie nienawiści w szkole
-wykorzystywanie dostępnych materiałów dydaktycznych związanych z ww. problematyką
-przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacji antydyskryminacyjnej w szkole
-cyberprzemoc ? czym jest, jakie są jej rodzaje i skala zjawiska
-zjawisko hejtu i mowy nienawiści, jako szczególne formy cyberprzemocy dotykające
młodzież
-czy można nie stać się ofiarą cyberprzemocy? jak to zrobić?
-cyberprzemoc a polskie prawo
-rola szkoły i rodziny w zapobieganiu i przeciwdziałaniu cyberprzemocy ? profilaktyka
i interwencja.
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:
-definiuje czym jest dyskryminacja, cyberprzemoc i mowa nienawiści
-wyszukuje materiały w internecie pomocne w profilaktyce tych zjawisk
-przygotowuje zajęcia (lekcje) poświęcone profilaktyce tych zjawisk
-interweniuje w sytuacjach, kiedy jest świadkiem dyskryminacji, (cyber)przemocy i mowy nienawiści.
- Szkolenie dla nauczycieli z zakresu „Dyscyplina bez nakazów” – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu pracy z dzieckiem „Dyscyplina bez nakazów” dla 13 n-li, 16 h na osobę (1grupa) Łącznie 208 osobogodzin .Plan szkolenia: omówienie poszczególnych narzędzi do wychowywania dzieci przez zabawę. W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi zorganizować zabawy, polecenia za pomocą metod, które pozwolą wyłączyć dyscyplinę,
a przynoszące zamierzony efekt.
- Szkolenie edukacja włączająca w przedszkolu – z diagnozy potrzeb i jest niezbędna do osiągnięcia zakładanych wskaźników w projekcie. W ramach pr. zaplanowano szkolenie
z zakresu edukacji włączającej dla 13 n-li, 16 h na osobę (1grupa). Łącznie 208 osobogodzin.
Plan szkolenia m.in.: Edukacja integracyjna – Edukacja włączająca, Kształcenie specjalne ?
indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Zadania szkoły, Zadania nauczyciela.
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik: potrafi zastosować edukację włączającą wśród swojej grupy, potrafi dostosować program zajęć do indywidualnych potrzeb dzieci.
Rezultaty w projekcie (wskaźniki produktu i rezultatu):
- Liczba dzieci objętych dodatkowymi zajęciami w edukacji przedszkolnej
Wartość docelowa ogółem: 100 (50- k; 50-m)
- Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 13 (13 ? k)
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Wartość docelowa ogółem: 1
- Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 1
- Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 36 (19-k; 17-m)
- Liczba ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
w zakresie edukacji włączającej
Wartość docelowa ogółem: 1
- Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością
Wartość docelowa ogółem: 4
- Liczba wyposażonych pomieszczeń
Wartość docelowa ogółem: 3
- Liczba wyposażonych placów zabaw
Wartość docelowa ogółem: 1
- Liczba dostosowanych pomieszczeń
Wartość docelowa ogółem: 1
- Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu
Wartość docelowa ogółem: 13 (13-k)
- Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie
Wartość docelowa ogółem: 4 (2-k; 2-m)
Dofinansowanie projektu z UE: 714 645,48 zł
Całkowita wartość projektu : 840 759,39 zł

Harmonogramy wparcia i szkoleń projektu znajduje się na stronie www szkoły pod linkiem